Bogen Mytisk modernisme

mytisk-modernisme-bogMin bog Mytisk modernisme kan bestilles hos Eksistensen:

Myte og modernisme var i midten af det tyvende århundrede et særligt tema i litteraturen. Her gendigtes de overleverede myter, f.eks. Faustmyten og syndefaldsmyten, og flere af forfatterne forholder sig til den kristne traditions mytiske temaer som dåben, påsken og apokalypsen. Det er tilværelsens store temaer, der kommer til udtryk i deres værker: Etik og eksistens, skyld og død, skabelse og tilintetgørelse. I bogen analyseres værker af bl.a. Ole Sarvig, Villy Sørensen og Morten Nielsen, men også længere tilbage til Kingo og Grundtvig. Der inddrages også europæiske forfattere gennem læsninger af T.S. Eliot, Thomas Mann og Ernst Jünger.

Kontakt mig for et foredrag om bogen på ks {snabel-a] kulturkritik.dk

Hør min samtale om bogen i Danmarks Radios fagbogsprogram “Fede fagbøger”

Skrevet om Mytisk modernisme:

”Til overflod er bogen særdeles velskrevet” – Adam Holm, studievært på Danmarks Radio

“Tankevækkende og udfordrende synspunkter […] Stof til både litterære og værdipolitiske diskussioner” – Jørgen Johansen, anmelder på Berlingske

”Overordnet tilbyder Mytisk Modernisme en læseteknik, der gør kunsten, litteraturen og kristendommen i stand til at forløse mange af de problemer, mennesket i dag lader selvhjælpslitteraturen bearbejde.” – Jonas M. Hoeck, skribent på Modspor.dk

“stoffet må i den grad siges at have eksistentiel og politisk appel til vor forvirrede og elastiske tid” – Mikael Jalving, kommentator ved Jyllands-Posten

”spændende bog om livets grundvilkår” – Kristian Østergaard, sognepræst ved Sorø Klosterkirke

Citat fra bogen:

“Hos digteren får man en indlevelse i den beskadigede verden med alle dens ødelagte eksistenser, men han kan lige så vel gribe det uforkvaklede menneskelige og løfte det ud af det sociale fordærv, modernitetens ødemark. Litteraturen bliver et reservoir for kulturkritiske erfaringer, og deri består dens modstand mod at blive integreret i den moderne verden, hvor intet er helligt, og alt er offentligt – måske med undtagelse af disse urørlige æstetiske zoner.”