Den trykte bog er noget nær verdens bedste opfindelse. Men den er trængt i dag blandt især yngre og elever på skoler og gymnasier.
At læse en bog kan være en stor fornøjelse i sig selv, og så er det almendannende: Man bliver klogere på sig selv og møder ukendte verdener. Der er også en stor sidegevinst ved læsning af især papirbøger: Træning af koncentrationsevnen. Talrige forskere har fastslået, at man opnår en langt større grad af fordybelse, når man læser på papir frem for på skærm. Man bruger mere tid på at læse en bog på papir, og læsningen er grundigere, bl.a. fordi man ikke forstyrres af de sociale medier.
Foredraget giver forslag til, hvordan man kommer i gang med at læse i hjemmet og på skoler og gymnasier.
Læs min klumme om bøger og læsning her.
Digitalisering er ikke svaret på alt. Indlæring gennem læsning er typisk meget bedre på papir. Så genindfør flere papirbøger i skolerne, læg iPaden væk – og smut ned på biblioteket. Læs min kronik i Politiken.
Tal viser, at danske elever er blevet markant dårligere til at læse. Læseglæden blandt danske børn ligger desuden helt i bunden, når man sammenligner med børn i andre lande. Omkostningerne ved ikke at læse i dybden, ved ikke at læse længere og mere komplicerede tekster på papir, er omfattende og alvorlige. Læs min klumme i K-Forum.
At læse gode bøger kræver ofte en stor indsats, men netop krævende bøger giver os mulighed for at møde det ekstraordinære. De digitale medier lader os derimod forblive i det trivielle. Læs min artikel i Berlingske.